Webinaarit

Image by Pexels from Pixabay

Luovuus ja digitaalisuus -webinaarisarja 7.2.-16.5.2023

Kaikille avoimet ja maksuttomat Luovuus ja digitaalisuus -webinaarit koostuvat asiantuntijaluennoista ja yhteisistä keskusteluista. Webinaareista saat hyödyllisiä vinkkejä ja työkaluja oman toimintasi kehittämiseen. Webinaarit ovat kaikille avoimia ja maksuttomia. Videotallenteet webinaareista löytyvät tämän sivun alalaidasta.

Kiinnostaako sinua digitaalisen palvelun kehittäminen?

Digitaalinen palvelu voidaan käsittää eri tavoin: verkkokaupan kautta myytävät tuotteet, digitaaliset peli- ja taidesisällöt tai vaikka alustaloudelle rakennetut yritykset ovat kaikki esimerkkejä digitaalisista palveluista. Mikä on sinun digitaalinen palvelusi tai suunnitteletko sellaisen kehittämistä? Tule kuulemaan ja keskustelemaan aiheesta Digimagian webinaariin 7.2.! Vetäjänä digitaalisten sisältöjen ammattilainen, pelillisten opetussisältöjen kehittäjä ja 10Monkeys-yrityksen toimitusjohtaja Katri Björdklund!
Pelillistämisellä voit lisätä elämyksellisyyttä ja sitouttaa käyttäjiä palveluun peleistä tuttujen ominaisuuksien avulla. Peleillä voidaan pyrkiä vaikuttamaan ihmisen ajattelu- ja toimintatapoihin. Pelillistämisen avulla
on mahdollista tukea esim. kokemusperäistä oppimista. Tule kuulemaan vinkit digitaalisten palveluiden pelillistämiseen, vieraana Suomen ensimmäinen pelitaiteen läänintaiteilija Jaakko Kemppainen Taikesta.

Jaakko Kemppainen on työskennellyt pelien parissa yli 20 vuotta. Hän on tutkimusmatkailija, joka on usein ensimmäisten joukossa ottamassa selvää pelien uusista mahdollisuuksista. Peliuransa tekstiviestipelien ohjelmoijana aloittanut Kemppainen on uransa aikana toiminut mm. pelisuunnittelijana, tuottajana, ohjelmoijana, yrittäjänä ja opettajana. Kymmeniin peliprojekteihin osallistumisen ohella hän on kirjoittanut kaksi kirjaa pelisuunnittelusta, järjestänyt pelitaiteen näyttelyitä, luentosarjoja ja poikkitaiteellisia residenssejä.

Miten digitaalisilla alustoilla mahdollistuu elämyksellinen kokemus? Mitä tarkoittaa elämyksellisyys? Näistä kysymyksiin johdattelee meitä Wanda O Rly (Valtteri Lahti), luovan tiedeviestinnän ammattilainen, jonka työssä yhdistyvät näyttävä drag-taide ja tarkkaan laaditut asiasisällöt. Lopputuloksena syntyy elämyksellisiä ja koskettavia sisältöjä aiheista, jotka voisivat muuten tuntua etäisiltä tai vaikeatajuisilta. Esiintyjänä Wanda tekee sekä live-esiintymisiä että digitaalisia tuotantoja.

Wandalla on vuosien kokemus luovan alan johtajuudesta ja hän on Suomen johtavan hyötypeliyrityksen Psyon Gamesin perustajajäsen ja operatiivinen johtaja. Hän on myös Peliosuuskunta Expan hallituksen puheenjohtaja.

Digitaalisista alustoista esittelyssä Discord ja ThingLink.

Discord: Kuvittele paikka, jossa voit olla yhdessä vaikka taideyhteisön kanssa. Paikka, joka tekee päivittäisestäkin yhteydenpidosta ja hengailusta helppoa. Palvelu, jonka voi jakaa aihekohtaisiin kanaviin ja jossa voit tehdä yhteistyötä ja jakaa sisältöjä tai vaikkapa keskustella ryhmäkeskustelua ruuhkauttamatta.

ThingLink: Voit kuvailla ideoita, tuotteita ja palveluita visuaalisesti ja vuorovaikutteisesti. Kerää samalla dataa sitoutumisesta. Yhdistä fyysiset ympäristöt digitaaliseen ympäristöön kehittääksesi vierailijakokemuksia. Palvele etänä, mutta todellisessa ympäristössä. Luo ainutlaatuisia kokemuksia interaktiivisilla kuvilla, videoilla ja 360 medialla.

Tätä kaikkea ovat Discord ja ThingLink. Tule kuulemaan kehittäjien esittelyt digitaalisista alustoista! Asiantuntijoina Sako Salovaara ja Jussi Loukiainen.

Black Smoke Studiosin tuotantopäällikkö Sako Salovaara on ollut mukana perustamassa kolmea peliyritystä sekä saattanut valmiiksi kymmeniä erilaisia peliprojekteja – pienistä prototyypeistä aina isoihin monikansallisiin tuotantoihin. Jussi Loukiainen on vaasalaisen pelistudio Platonic Partnership Oy:n www.platonicpartnership.com perustaja ja toimitusjohtaja. Loukiainen toimii lisäksi Suomen Pelinkehittäjät ry:n puheenjohtajana.

Miten hinnoittelen digitaalisen palveluni?

Mikä hinnoittelussa ylipäätään on tärkeää? Digitaalisen palvelun hinnoittelu rakentuu pitkälle kuten minkä tahansa palvelun hinnoittelu, mutta siinä on usein  myös omia erityispiirteitään. Miten palvelu skaalautuu ja miten huomioin sen hinnoittelussa? Myynkö digitaalisen sisältöni oikeudet kerralla, vai kenties lisensoinnin kautta?

Jos Digitaalisen palvelun hinnoittelu ja ansainta kiinnostaa, tule kuulolle webinaariimme 28.3. Vieraina taiteen sisältöjä verkkokaupan kautta myyvä Riika Pikkuvirta (https://www.art-hub.fi/) ja lisensioinnin ammattilainen Heikki Laaninen.

Yhteiskehittämisen työkaluista ovat tänään esillä kotimainen HowSpace, josta case-esimerkkejä VAMK/MUOVA. Lisäksi Miikka Lyytikäinen Aniway Oy, esittelee yhteiskehittämiseen soveltuvia projektityökaluja, etupäässä Slackia. Lopuksi esittelyvuoron saa Miro Board.

Oletko kehittämässä uutta digitaalista palvelua tai muuttamassa toimintaasi digitaaliseksi ja pohdit, mitä kaikkea digitaalisen palvelun (verkkosivu, verkkokauppa, sovellus, muu digitaalinen palvelu) hankinnassa tulisi ottaa huomioon? Mitä asioita sinun pitää itse selvittää, ja mihin pystyt hankkimaan apua? Lähteäkö liikkeelle pienesti, vai hankkia kerralla isompi kokonaisuus.  Mitä tämä lysti maksaa ja miten pääsee parhaiten alkuun?

Vastauksia näihin ja muihin kysymyksiin saat Digimagian webinaarissa 25.4., jolloin paikalla digitaalisen liiketoiminnan ammattilainen, Turo Numminen Sofokukselta (https://www.sofokus.com/fi/).

Vilkas Group Oy:n Vilkas verkkokauppapalvelun (https://www.vilkas.fi/) tuen päällikkö ja verkkokauppias Markus Lehtinen perehdyttää luovan alan osaajat verkkokauppojen saloihin. Vilkas tarjoaa asiantuntijuutta kaiken kokoisten verkkokauppojen perustamiseen ja parantamiseen. Heillä yli 2000 verkkokauppa-alan menestystarinaa. Lisäksi MobilePay-maksupalvelun (https://www.mobilepay.fi/) myynnin kehitysedustaja Joel Lappalainen kertoo MobilePayn tarjoamista digitaalisista maksuratkaisuista. MobilePay on kahden miljoonan suomalaisen käyttämä maksupalvelu, jonka lisäksi yli 16 000 yritystä hyödyntää maksupalvelua toiminnassaan. Palvelua voi hyödyntää fyysisissä ja digitaalisissa ympäristöissä, kuten myymälöissä, toimipisteissä, verkkokaupoissa ja sovelluksissa. 

Tule mukaan kuulemaan asiantuntijoiden esityksiä ja pohtimaan, miten voisit hyödyntää palveluita ja uutta tietoa yrityksesi ansaintamahdollisuuksien kehityksessä. 

Miten markkinoit digitaalista palveluasi? Tunnistatko digitaalisen palvelun myynnin erityispiirteet ja -vaatimukset?

Digitaalisen markkinoinnin ja myynnin kanavista, asiakkaan ostoprosessista ja myyntipolusta on tarjolla tuhti paketti Digimagian webinaarissa 16.5. Asiantuntijana toimii kokenut digitaalisen markkinoinnin valmentaja Maarit Fellman Intoo Koulutuksesta (https://www.intoo.fi/):

“Olen digimarkkinoinnin ja myynnin ammattilainen. Markkinointia ja myyntiä olen tehnyt koko monipuolisen työurani ajan, yli 25 vuotta. Olen työskennellyt mm. myyntipäällikkönä MTV3:lla, suunnitelupäällikkönä mainostoimistossa sekä kansainvälisen brändin (Schwarzkopf Professional) Suomen markkinointipäällikkönä. Markkinointi on kokenut täydellisen murroksen vuoden 2010 jälkeen. Vanhat temput eivät enää toimi.

Perustin ensimmäisen verkkokauppani vuonna 2010. Siitä lähtien olen perehtynyt verkkokauppaan sekä kustannustehokkaisiin sähköisiin markkinointikeinoihin – erityisesti Facebook- ja Instagram-markkinointiin, Google Ads -hakusanamainontaan ja sähköpostimarkkinointiin. Intoo Digimainostoimistossa toteutamme asiakkaille kustannustehokkaasti markkinointia ja rakennamme nettisivuja ja verkkokauppoja.”


Tule mukaan ja varmista itsellesi tärkeät perustiedot digitaalisesta markkinoinnista.

Katso tallenteet webinaarivideoista :

1. Digitaaliset palvelut liiketoimintana (Klikkaamalla otsikkoa video avautuu uuteen selainikkunaan)

2. Pelillistäminen ja vuorovaikutus digitaalisilla alustoilla

3. Elämyksellinen sisällöntuotanto digitaalisilla alustoilla

4. Digitaaliset alustat

5. Digitaalisten palveluiden hinnoittelu ja ansaintamallit

6. Yhteiskehittämisen teknologiat ja työkalut

7. Digitaalisen palvelun ostaminen

8. Verkkokaupat ja maksupalvelut

9. Digitaalisen palvelun markkinointi ja myynti


Tiedustelut: petri.katajarinne@humak.fi