Luovan alan yrittäjä – uskalla kokeilla digiä!

Yleinen

Kuvassa mobiilipuhelin, jonka ruudulla tuolissa istuva nainen. Taustalla saman naisen sumennettu kuva

Kuvassa mobiilipuhelin, jonka ruudulla tuolissa istuva nainen. Taustalla saman naisen sumennettu kuva

Teksti | Meri Lammi

Rohkeus tarjoaa ihmiselle mahdollisuuden toimia tuloksellisesti jopa riskin olosuhteissa. Ilman rohkeutta yksilö tai ryhmä jumiutuu olemassa oleviin malleihin. Siksi ilman rohkeutta, ei ole kehitystä. Luovan alan yrittäjät ovat säilyttäneet rohkeutensa haasteiden edes – sä. On kyse ollut sitten nopeatahtisesta digitaalisesta muutoksesta tai COVID-19-pandemian taloudellisista tai sosiaalisista yhteiskunnallisista jälkiseurauksista. Humak ja Muotoilukeskus MUOVA ovat pyrkineet tukemaan yrittäjiä haastavien olosuhteiden keskellä Digimagia-hankkeen kautta.

  • Digimagia-hanke on ESR-rahoitteinen. Idea lähti korona-ajasta, kun taide- ja kulttuuriala oli aikamoisessa pulassa. Lähdimme miettimään, millaisia uusia digitaalisia ratkaisuja voimme tarjota kuvataiteilijoille, muusikoille ja muille luovan alan yrittäjille, Humakin lehtori ja Digimagian projektipäällikkö Petri Katajarinne kuvailee.

Pandemian hellittäessä yrittäjät ovat uusien haasteiden edessä. Digitalisaatiota kuvataan nykypäivänä yhdeksi tärkeimmäksi yrittäjyyden ja innovaation voimaksi, mutta se saattaa aiheuttaa myös huolta. Muotoilukeskus MUOVAn Kehittämispäällikkö Miia Lammi ja Humakin lehtorit Petri Katajarinne ja Markus Suomi osallistuivat ITK-konferenssiin 19.–21.4.2023, jossa alati kasvavat tekoälyn aiheuttamat muutokset olivat vahvasti läsnä.

  • Muutaman kuukauden aikana tekoäly on muuttanut kaiken. Etenkin taide- ja kulttuurialalla toisilla on paniikki päällä, kun taas toi – silla muuttuva ympäristö luo innostusta, Katajarinne kuvailee.

IDEASTA TOTEUTUKSEEN

Vuonna 2021 Muotoilukeskus MUOVA huomasi avuntarpeen taide-, kulttuuri- ja media-aloilla. Yhdessä Humanistisen ammattikorkeakoulun kanssa he rakensivat Digimagia-hankkeen yhteydessä valmennuskokonaisuudet, joiden avulla luovan alan yrittäjät ovat kehittäneet palveluitaan yhä digitaalisimmiksi. Hankkeessa hyödynnetään verkko-oppimisympäristöä, joka koostuu kolmesta vuorovaikutusalustasta. Sisällöt koostuvat etävalmennuksista, hautomotapaamisista ja erilaisista tehtävistä.

  • Haluamme ottaa huomioon, että luovan alan toimijoilla on erilaisia tarpeita hyödyntää digitaalisuutta omassa palvelussaan, Lammi kuvailee.

Oppimisympäristö on tuotettu Platonic Parnership Oy:n kanssa ThingLink-alustalle, jossa hyödynnetään esimerkiksi VR-teknologiaa. VR-ympäristö on rakennettu kaupungin muodossa, jonka toiminnallisuudet kuvaavat palvelumuotoiluprosessin erilaisia kehittämistoimintoja. Ympäristöön on linkitetty Mozilla Hubs- sekä Kumospace -virtuaalialustat ja Discord-keskustelusovellus, joiden tarkoituksena on toimia vuorovaikutuksellisina tapaamispaikkoina käyttäjien kesken.

  • Etsimme ennakkoluulottomasti alustan rajoja ja mietimme, miten saamme toteutettua kehitetyn konseptin tekniikan puitteissa, Lammi jatkaa.

Thinglink voitti vuoden 2023 BETT Award -palkinnon parhaasta digitaalisesta oppimistuotteesta korkeakoulutuksessa. Thinglink on vuonna 2010 Suomessa perustettu alusta, joka on kehittänyt joustavia työkaluja helppoon mukaansatempaavan sisällön luomiseen3. Digimagian Thinglink alusta avattiin helmikuussa 2023 ja siellä on käynyt kevään aikana muutamia kymmeniä testaajia.

  • Oppimisalustaa parannetaan ja kehitetään edelleen. Saavutettavuusauditointi tehtiin kevään 2023 aikana Eficode Oy:n toimesta, josta saimme hyviä kehitysehdotuksia, Suomi kertoo.

UUDEN OPPIMISTA PALVELUMUOTOILUN KEINOIN

Palvelumuotoilulla on ollut merkittävä rooli hankkeessa. Projektin läpiviemisessä on hyödynnetty palvelumuotoilun prosesseja ja työkaluja. Valmennukset käsittelevät palvelumuotoilun menetelmiä ja käytännön nopeita harjoitteita. Samalla on nostettu esille esimerkkejä digitaalisista palveluista sekä esitelty erilaisia digitaalisia alustoja ja työkaluja. Valmennukset etenevät palvelumuotoilun prosessin mukaisesti tuplatimanttimallilla.

  • Palveluinnovointi on seikkailu samalla tavalla kuin alustakin. Vaatii rohkeutta luoda uutta. Palvelumuotoilu toimii turvaköytenä uuden palvelun kehittämisessä, Lammi kuvailee.

Muotoilukeskus MUOVA on kerryttänyt palvelumuotoilun kokemusta ja osaamista jo 15-vuoden ajan. Näitä vahvuuksia hyödynnettiin teoreettisen mallin kehittämisessä ja opetusvideoiden rakentamisessa. Vaikeista asioista pyrittiin tekemään mahdollisimman helposti lähestyttäviä. Luovilla aloilla liiketoiminta-ajattelu saattaa olla haasteellista. Kun tähän lisätään vielä palvelumuotoiluajattelu, digitaalisuus ja tekniikan käsitteet, voi kokonaisuus tuntua ylitsepääsemättömältä.

  • Toimme esille teoriaa palvelumuotoilusta vasta lopuksi. Lähdimme kehittämään osaamista ensinnä tekemisen ja kokeilujen kautta, Lammi jatkaa.

ROHKEASTI KOHTI TULEVAISUUTTA

Hanke lähenee loppuaan ja on aika pohtia, mitä saatiin aikaiseksi. Toteutuksen aikana pandemian luoma pitkäaikainen erityistilanne päättyi, mutta jätti jälkeensä digiähkyn. Tekoälysovellukset ovat yleistyneet, mutta ihmiset kaipaavat yhä inhimillisiä kokemuksia. Kun maailma muuttuu näin nopeasti, mikä on Digimagian virtuaalioppimisympäristön rooli tulevaisuudessa?

  • Oppimisympäristö on ajasta ja paikasta riippumaton. Se on kaikille saavutettava ja itsenäisesti suoritettava. Koemme, että sille on käyttöä myös jatkossa, Suomi toteaa.

Taide-, kulttuuri- ja media-aloilla tulisi keskittyä uuden tasapainon löytämiseen. Kehotamme tarttumaan digitaalisuuden tarjoamiin mahdollisuuksiin sen sijaan, että pyritään irrottautumaan kehityksestä. Digitaalisen ympäristön mahdollisuudet yrittäjille ovat laajat.

  • Digitaalisuuden kehittyminen ei koskaan pysähdy, vaan muuttaa muotoaan, Lammi toteaa.

LÄHTEET:

¹ Goud, N. H. (2005). Courage: Its nature and development. The Journal of Humanistic Counseling, Education and Development, 44(1), 102-116.

² Berger, E. S., Von Briel, F., Davidsson, P., & Kuckertz, A. (2021). Digital or not–The future of entrepreneurship and innovation: Introduction to the special issue. Journal of Business Research, 125, 436-442.

³ Thinglink. (2023). ThingLink wins 2023 BETT Award for the Best Digital Learning Product in Higher Education. Noudettu 25. huhtikuuta 2023 osoitteesta. https://www.thinglink.com/blog/ thinglink-wins-2023-bett-award-best-digitallearning-product-higher-education/

Hanke rahoitetaan REACT-EU-välineen määrärahoista osana Euroopan unionin COVID-19-pandemian johdosta toteuttamia toimia.

Artikkeli on julkaistu alunperin Muovaaja -lehdessä 1/23 osoitteessa https://www.muova.fi/tutkimus-ja-kehitys/julkaisut/

Last modified: 25.10.2023