Digimagian webinaarisarjasta apua luovien alojen yritystoimintaan

Yleinen

Teksti | Markus Suomi

Keväällä 2023 Digimagia-hanke jatkoi laadukasta sisällöntuotantoa webinaarisarjalla luovien alojen yrittäjille ja muille toimijoille. Yhdeksänosaisessa sarjassa keskiössä olivat digitaalisuus ja sähköiset liiketoiminnan kehittämisen työkalut. Käytännönläheisissä webinaareissa osallistujille pyrittiin jakamaan konkreettisia vinkkejä omaan tekemiseen. Tässä kirjoituksessa avataan sarjan sisältöjä lyhyesti ja esitellään, missä webinaarien tallenteita pääsee katsomaan.

Humakin ja Vaasan amk:n yhteinen Digimagia-hanke jatkoi keväällä 2023 digitaalisuuden aiheilla järjestämällä webinaarisarjan sähköisistä liiketoiminnan kehittämisen keinoista. Sarja aloitettiin yleiskattavalla teemalla Digitaaliset palvelut liiketoimintana, jossa Humak-alumni Katri Björklund 10Monkeys-yrityksestä esitteli omakohtaisia kokemuksiaan ja vinkkejään digitaalisen liiketoiminnan alkuvaiheen kehityksestä.

Sisällöntuotanto ja vuorovaikutus

Suomen ensimmäisen pelitaiteen läänintaiteilija Jaakko Kemppaisen esitys käsitteli pelillistämistä ja vuorovaikutusta sähköisillä alustoilla, jonka jälkeen siirryttiin elämyksellisen sisällöntuotannon pariin Wanda O Rlyn parissa, hänkin pelialan ammattilainen.

Kaksi miestä soittaa ulkona kosketinsoittimia ja saksofonia.

Kuva 1: Katusoittajat (Lähde: Pexels rdne stock project)

Sähköiset alustat ja työkalut

Sähköisistä alustoista sarjassa esiteltiin Discord ja Thinglink omassa webinaarissaan. Jälkimmäiseen pystyy rakentamaan esimerkiksi yhteisöllisiä, vuorovaikutteisia sekä visuaalisesti näyttäviä sisältöjä, lisäksi alustalle pystyy sijoittamaan muita sähköisiä työkaluja eri käyttötarkoituksiin.

Yhteiseen verkossa työskentelyyn ja yhteiskehittämiseen esiteltiin työkalut HowSpace, Slack ja MiroBoard omassa webinaarissaan.

Verkkokaupankäynnin alustasta saatiin kattava esimerkki Vilkas-verkkokaupasta Markus Lehtisen esittelemänä. Yrittäjä löytää palvelusta ratkaisun kaikenkokoiseen verkkokauppaan. Joel Lappalainen avasi puolestaan Mobile Payn maksuratkaisuja fyysisissä ja digitaalisissa ympäristöissä.

Liiketoiminnan kehittäminen

Digitaalisen palvelun hinnoittelusta oli kertomassa taidepalveluita verkossa myyvä Riika Pikkuvirta ja lisensoinnin ammattilainen Heikki Laaninen. Teemassa esille nousivat erityisesti digitaalisen palvelun skaalautuvuus sekä luovilla aloilla keskeiset tekijänoikeuskysymykset ja käyttöoikeuksien luovuttamisen eri mallit.

Nippu taidemaalauspensseleitä, joista näkyy puoli vartta ja ylöspäin osoittavat harjakset.

Kuva 2: Taidemaalauspensselit (Lähde: Pixabay)

Minkälaisia asioita pitää huomioida, kun ollaan hankkimassa digitaalista palvelua tai alustaa? Tätä kokonaisuutta avasi Sofokuksen Turo Numminen omassa esityksessään. Esityksessä käytiin läpi myös palveluiden hankkimisen hintatasoa, sekä mahdollisia avun lähteitä palvelun hankkimisen tueksi.

Sarja päättyi Intoo-koulutuksen Maarit Fellmanin konkreettiseen esitykseen digitaalisen palvelun markkinoinnista ja myynnistä. Täällä kuultiin mm. työntö- ja vetobisneksen erot, sekä perustiedot somemarkkinointiin ja hakukonenäkyvyyteen.

Digitaalisen toiminnan kehittämisen tietopaketti verkossa

Kevään aikana Digimagian webinaarit tarjosivat monipuolisen tietoiskun digitaalisuuden eri teemoista. Teemasisällöistä hyötyvät erityisesti ne luovien alojen toimijat, jotka haluavat kehittää omaa toimintaansa digitaalisuuden suuntaan, tai ehkä vasta aloittelevat digitaalista liike- tai muuta toimintaa.

Koko kevään webinaarisisällöt ovat nähtävissä tallenteina Digimagian verkkosivuilla: https://digimagia.humak.fi/luovuus-ja-digitaalisuus-webinaarit/. Täällä pystyt katsomaan kunkin webinaarin sisällön silloin, kun se sinulle sopii. Tallenteet ovat noin 1-2 tunnin mittaisia.

Kirjoittaja:

Markus Suomi KTM, lehtori Humanistinen ammattikorkeakoulu

Last modified: 25.10.2023